האם ישיבה הופכת אותנו לזקנים יותר?

בטח שמעתם על הסכנות של ישיבה ארוכה. סכנות אלה כוללות בעיות בריאותיות שונות, כמו נזק לאיברים, ניוון שרירים, הפרעות ברגליים, כאבי גב, ואפילו סיכון גבוה יותר לתמותה. אבל האם ידעתם כי ישיבה במשך זמן ארוך מאיצה את תהליך ההזדקנות?

תוכן זו הובא באדיבות עזר נאמן – פתרונות לבריחת שתן חיתולים אשר מתאימים לגברים ונשים מבוגרים.

 

מחקר שנערך לאחרונה בדק עד כמה ישיבה במשך זמן ארוך יכולה להשפיע על גילנו. המחקר, שבוצע על ידי אלאדין שאדייאב מאוניברסיטת קליפורניה, ארה"ב, בחן דגימות דם מ-1,500 נשים, ומדד את רמות הפעילות היומית שלהן באמצעות מדי תאוצה. לאחר מכן, בחן החוקר את ההשפעה של ישיבה ארוכה על כרומוזומי הנשים. המחקר מצא כי נשים שלא עמדו ב-30 דקות המומלצות של פעילות גופנית יומיומית ובילו זמן רב יותר (כ-10 שעות) בישיבה, היו מבוגרות יותר ב-8 שנים מנשים שלא עסקו בפעילות ספורטיבית אך לא ממש הרבו לשבת.

 

יחד עם זאת, נשים שעמדו ברמת הפעילות היומית המומלצת לא הראו כל קשר בין גיל הכרומוזום לבין הזמן שבילו בישיבה. נראה שהדבר מעיד על כך שהתעמלות עשויה להאט את תהליך ההזדקנות.

המחקר לגבי זמן ההתעמלות היומי המדויק שישלול את השפעות ההזדקנות עדיין נשאר פתוח, עם זאת, הזמן היומי המומלץ הוא 30 דקות וזה בהחלט מקום טוב להתחיל בו.

תוהים איך לנצל 30 דקות כל יום עבור פעילות גופנית? הנה מספר רעיונות טובים שיעזרו לכם לעשות קצת סדר בראש:

 

  • הליכה נמרצת
  • רכיבה על אופניים
  • ריקוד
  • אימון כוח (הקפידו לעבוד על כל קבוצות השרירים הגדולות, כולל פלג הגוף העליון והתחתון)
  • ריצה
  • אימון קרדיו

 

מעבר לכך, נסו להימנע מלשבת זמן רב מדי. עבודה ליד שולחן יכולה להפוך את המשימה הזו למורכבת, אבל יש דברים נוספים שאתם יכולים לעשות שיסייעו לכם להימנע מישיבה ארוכה. במקומות עבודה רבים ישנן תחנות עבודה בעמידה כדי שהעובדים שלהן יוכלו לצמצם את ההשפעות השליליות על תהליך ההזדקנות. אתם יכולים גם לנסות לשבת על כדור איזון, אשר מסייע להפעיל את השרירים הרבה יותר מאשר ישיבה על כיסא רגיל. אם אלה לא אפשרויות שיכולות להתאים עבורכם, אתם יכולים להסתפק בלהגדיר שעון מעורר כל שעה כדי להזכיר לעצמכם לקום וללכת קצת.

 

אם אתם בבית כל היום, אל תיתפסו במלכודת הישיבה. מצאו תחביב חדש, כמו גינון או גולף. הסתובבו בבית באופן קבוע. מצאו חבר לטייל איתו. נקו את הבית. בגדול, עשו כל מה שאתם יכולים לעשות כדי להישאר פעילים, זה יעזור לכם בטווח הארוך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *